zaterdag 1 december 2012

Lijden: Allerzielen

Op 2 november vieren we Allerzielen. Dan herdenken we onze dierbaren die gestorven zijn, gaan we naar het kerkhof en speciaal voor die gelegenheid maken we de graven schoon en plaatsen we een mooie bloem. De dood is dan ook voor christenen een overgang naar een eeuwig leven bij God. De dag voor Allerzielen is het Allerheiligen, waarbij we de heiligen speciaal herdenken. Enerzijds vind ik het positief dat er een dag uitgekozen is om de gestorven dierbaren te herdenken maar anderzijds is het iets dat mensen doorheen het hele jaar doen. Persoonlijk ga ik altijd op Allerheiligen naar het kerkhof i.p.v. op Allerzielen. Ik zie dan ook altijd heel veel mensen op het kerkhof. Nochtans zijn we er toch allemaal op de verkeerde dag? Het maakt dan volgens mij niet zoveel uit op welke dag we nu precies gaan. Het is een dag om de overledenen te herdenken maar ook om eens te denken aan de familie die er wel nog is. Ik ga dan ook altijd met mijn familie op familiebezoek na het bezoek aan het kerkhof.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten