zondag 2 december 2012

Natuur: Mijn plaats

In dit artikel worden op het einde een aantal categorieën genoemd over de kloof tussen gedrag en attitude m.b.t. mobiliteit en wonen. Waar plaats ik mezelf? Ik zou mezelf plaatsen in de categorie van de 'onschuldige wachter'. Goed op de hoogte van alles, maar niet bereid om onmiddellijk iets groots te doen. Wel is het energiegebruik vriendelijk. Ik denk wel aan wat iets aan energie kost. Licht moet niet overal branden wanneer je slechts op één plaats bent, kleding droogt ook buiten aan de draad en wanneer iets niet gebruikt wordt, stopcontact uit. Deze kleine dingen doe ik wel maar ben ik meteen bereid om iets groots te doen? Niet echt. Er zijn zoveel mensen die niets doen, waarom zou ik dan grootse dingen moeten doen? Laat de anderen beginnen met kleine zaken en het zal ook helpen.
Mobiliteit, wonen, toerisme en voeding zijn goed voor 80% van onze milieu - impact. Dat kan ik wel begrijpen. Iedereen wil een mooi, groot huis, heeft een auto 'nodig' en gaat daarnaast ook graag eens op reis. En voedsel is iets noodzakelijks om te overleven. Betekent dit dat het niet anders kan? Jawel, een goede variatie tussen vlees, vis en vegetarisch. Cohousing is een alternatief en het openbaar vervoer of de fiets kost volgens mij op jaarbasis minder dan een auto. Het artikel maakt wel een mooie vergelijking om even bij stil te staan. De meeste mensen zijn tegen dierengeweld en dierenmishandeling. Wat is het slachten en eten van dieren dan? Dat is toch ook leed. Ik had het nog nooit zo bekeken maar ja, het is zo. Wanneer we koeien zien die dood zijn omdat ze geen water krijgen, roept dit verontwaardiging op. Maar wanneer ze dood op ons bord liggen, is het normaal. Iets om over na te denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten