zaterdag 13 oktober 2012

Samenleving: Aanleiding mens & samenleving

I have a dream - Martin Luther King
Martin Luther King pleitte voor een samenleving waarin rassendiscriminatie niet meer bestond en waarin iedereen gelijk was.
Ik vind dat wat hij deed zeer goed was. Mensen zijn evenwaardig ook al zien we er niet allemaal hetzelfde uit. We hebben allemaal onze eigen persoonlijkheid en dit maakt ons allen speciaal. Rassendiscriminatie zou niet mogen bestaan want iedereen is gelijk. Stel dat wij, hier in België, mensen met een zwarte huidskleur discrimineren, dat zou normaal zijn. Maar zou je het ook zo normaal vinden als we naar het buitenland gaan en daar zelf gediscrimineerd worden? Neen, dan zou dat volk onbeleefd, onontwikkeld en achterlijk zijn. We moeten stoppen met onszelf te willen onderscheiden en beter te zijn dan een ander volk. We zijn het niet. Het is een discussie die al eeuwen voort bestaat. En jammer genoeg, zal ze waarschijnlijk nog eeuwen voortleven.

Wat doen wij met onze wereld?
Artikel
Ik ga akkoord met de schrijver van dit artikel. Er gebeuren veel zelfdodingen. Veel meer dan zou mogen. Iedere zelfdoding is er één teveel. Ik kan niet zeggen waarom jongeren zelfmoord plegen. Wel kan ik zeggen dat ik het erg vind. Ik weet niet of de volwassenen aan de basis liggen. Misschien wel. Jongeren vandaag leven in een onleefbare samenleving. We mogen bijna niets meer. We moeten goed op onze tellen passen want voor we het weten worden we aangevallen. Neergestoken. In elkaar geslagen. En waarom? Omdat er zoveel agressie is tegenwoordig? Omdat er te veel onrecht is? Omdat de wereld niet eerlijk verdeeld is? Het is iets waar een einde aan moet komen. Maar dat kunnen we niet alleen. En helaas is onze samenleving nog niet zo ver dat we de handen in elkaar kunnen slaan en het probleem aanpakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten