maandag 29 oktober 2012

Samenleving: Cohousing

Cohousing is een concept waarbij woningen bestaan met eigen ruimtes maar ook met gemeenschappelijke ruimtes. Het is de bedoeling dat de buren elkaar goed leren kennen en elkaar helpen. Hierdoor probeert men  op een positieve manier om te gaan met de pluralistische samenleving.
Ik denk dat er wel een groot aantal voordelen aan cohousing verbonden zijn. Het is volgens mij inderdaad gemakkelijker om een oppas te vinden voor je kinderen en ook grote aankopen zoals een ingebouwd zwembad kunnen met meerdere gezinnen gekocht worden. Dit biedt financieel wel een grote hulp. Je leert andere dingen kennen zoals een nieuwe hobby of een andere cultuur maar dan moet je er ook wel voor openstaan. Je kan (vaker) carpoolen om bijvoorbeeld naar de winkel te gaan. Je bent niet vaak alleen, er is meestal wel iemand om je heen.
Toch ben ik ook van mening dat er een aantal nadelen aan cohousing verbonden zijn. Zo heb je volgens mij niet altijd evenveel privacy en kan dit toch problemen opleveren. Ook kan het voor problemen zorgen wanneer je ruzie hebt met een buur, soms kan je gewoon niet met elkaar omgaan en dan kan je daar niets aan veranderen. Ook kan ik mij inbeelden dat dit niet altijd even handig is bij bijvoorbeeld kerst of nieuwjaar. Dan nodig je vaak vrienden of familie uit en dan vraag ik mij af hoe dit georganiseerd wordt? Parking? Koken? Lawaai? Ruimte om te zitten? Je moet allemaal akkoord gaan met wat je doet met de tuin, leg je een moestuin aan, een zwembad, hier moet je allemaal rekening mee houden en dat is toch een beperking (in de eigen vrijheid).
Cohousing is dus een manier om om te gaan met de pluralistische samenleving maar de manier waarop je hiernaar kijkt, zal bepalen of je meer negatief of positief tegen het concept aankijkt.

1 opmerking:

  1. Ik ben akkoord met jouw mening. Het heeft inderdaad zijn voor en nadelen. Door deze manier van leven leer je ook andere mensen beter kennen. Leer je omgaan met mensen. Je ontwikkeld op deze manier jouw sociale waardigheden. Maar voor intieme aangelegenheden zal dit wat moeilijker liggen. Het is een keuze dat men heeft gemaakt, en als men ervoor kiest zullen ze daar ook goed over nagedacht hebben. Respect voor wie deze keuze maakt.

    BeantwoordenVerwijderen