maandag 29 oktober 2012

Samenleving: Studiegeld

Artikel
Ik ga er absoluut niet mee akkoord dat voor populaire studierichtingen meer studiegeld zou moeten betaald worden en dat richtingen van knelpuntberoepen minder studiegeld zouden vragen. Dit idee vind ik onaanvaardbaar! Je kan jongeren niet d.m.v. geld dwingen om een bepaalde richting te kiezen. Uiteindelijk heb je er toch niets aan als de jongere zijn werk niet graag doet, dit zal enkel leiden tot slechte resultaten en frustraties. Het is gewoon belachelijk dat hierover nagedacht wordt. Dit zou nog maar eens de kloof tussen arm en rijk duidelijk maken en zelfs nog verscherpen.
In het artikel wordt gesproken over de studierichting Humane Wetenschappen. Zelf heb ik die richting gedaan en ik vind het echt onaanvaardbaar dat men nog steeds gelooft dat deze richting is voor mensen die niet zo slim zijn als de mensen die economie studeren. Leerlingen uit de humane wetenschappen hebben echt ook veel te leren, wij leren dan wel andere dingen maar dat betekent niet dat ze minder zwaar zijn. We moeten ook een eindwerk maken daar waar sommige 'slimmere' richtingen dat niet moeten. Humane wetenschappen volgen is een richting waar je trots kan op zijn en waarvoor je je niet hoeft te schamen. Het is en blijft een ASO - richting en die verdient evenveel respect als de richting economie. Hierdoor zie ik helemaal niet in waarom humane wetenschappen meer zou moeten betalen dan economie. Het is hetzelfde niveau en de richting moet zichzelf maar aantrekkelijker maken.

1 opmerking:

  1. Ik vind dat elke studierichting als evenwaardig beschouwd moet worden. Maar niet enkel de richting humane wetenschappen wordt onderschat hoor, denk maar aan de TSO-richtingen, deze verdienen evenveel respect als alle ASO-richtingen.
    Maar ik vind niet dat men de jeugd mag dwingen om een bepaalde studierichting te kiezen omwille van het bedrag. Iedereen heeft het recht om te doen wat hij of zij wilt. Iedereen moet zijn of haar capaciteiten, talenten verder kunnen ontwikkelen en kunnen gebruiken tijdens zijn latere beroep.

    BeantwoordenVerwijderen