maandag 29 oktober 2012

Samenleving: Paul Verhaeghe 3

(...) Niet eens zo lang geleden werd onderwijs vooral gewaardeerd omwille van zijn maatschappelijke relevantie. De bedoeling was kritische hoogopgeleide burgers af te leveren die via hun persoonlijke ontwikkeling ook konden bijdragen tot een betere maatschappij. (..) Ten einde dit te bevorderen deden een aantal prominenten in de loop van het crisisjaar 2011 heel concrete voorstellen: verhoog het inschrijvingsgeld voor alle opleidingen die niet aansluiten bij het bedrijfsleven, verlaag het voor alles wat wel rendeert; wie hardleers is en toch kiest voor een nietrendabele opleiding, die moet bestraft worden met een kortere of zelfs helemaal geen  uitkeringsgerechtigde periode. Als klap op de vuurpijl kwam het voorstel om kleuters te screenen op hun vaardigheden, zodat ze meteen de juiste economische richting kunnen uitgestuurd worden. (...)

Kleuters testen om te weten wat hun vaardigheden zijn? Hallo?! Laat kleuters eens kleuters zijn. Weten wat ze willen worden of wat hun talenten zijn, zijn zorgen voor later. Kleuters moeten spelenderwijs hun leefwereld leren ontdekken en kennen. De maatschappij is er zo op gericht dat iedereen moet werken om winst te maken en rendabel te zijn, maar vallen we hier kleuters nu ook al lastig mee? Het is al erg genoeg dat 18-jarigen het om hun hoofd gesmeten krijgen. Het hoofddoel van onderwijs is 'zo snel mogelijk kennis leren om in een bedrijf te kunnen stappen' geworden. Jongeren krijgen niet veel kansen meer om kritisch na te denken over de maatschappij, alles wordt met de paplepel gegeven. Is dit waar voorouders zo voor hebben gevochten? Onderwijs voor iedereen, maar gelieve geen mening te hebben.

Lees hier zijn visie.

1 opmerking:

  1. Steffie, ik vind dat je meer dan gelijk hebt!
    Kleuters testen heeft volgens mij zelf niet veel nut, want ze doorheen de tijd veranderen ze nog te veel. Hun talenten, hun vaardigheden en kun kennis moet nog uitbreiden.
    Ik vind ook dat het onderwijs meer belang moet hechten aan de kwaliteiten, talenten van het kind. Zodat hij of zij deze kan ontwikkelen en later kan gebruiken. Door niet in te gaan op de capaciteiten van de kind, worden die maar al te vaak achteruit geschoven.
    Laat de kleuter zijn wie hij of zij wil zijn!

    BeantwoordenVerwijderen