maandag 29 oktober 2012

Samenleving: Het Rijnlands model

Het Rijnlands model is een systeem, zoals het kapitalisme, dat zegt dat de overheid zich actief bezighoudt met enkele maatschappelijke domeinen en waarbij het zeer belangrijk is dat men op lange termijn denkt i.p.v. kortetermijndenken. Ik denk dat dit laatste punt een zeer belangrijk punt is. Men moet ophouden met beslissingen te nemen die leiden tot winst op korte termijn en men moet meer denken op lange termijn. Neem nu de besparingen die men al zo lang zoekt, mensen moeten meer belastingen betalen en op andere gebieden wordt weer heel wat bespaard. Ik vind dat de overheid  zou moeten besparen op zaken zoals kerstverlichting in de stad. Ja, dat is zeer mooi en geeft de stad een leuke sfeer, maar het kost ook wel een heleboel geld! Geld dat bespaard kan worden. Op korte termijn zou je hier misschien niet zoveel van voelen maar op lange termijn zou je wel een heleboel geld besparen, als je jaar na jaar geen verlichting in de stad aanbrengt. Neen, de overheid denkt liever na over beslissingen die merkbaar zijn op korte termijn maar dit lost volgens mij niets op. Het Rijnlands model staat voor een goede samenwerking tussen de overheid, werkgever en werknemer en dit is volgens mij ook zeer belangrijk. Alle partijen moeten elkaar begrijpen en kunnen luisteren naar elkaar. En dat is iets wat volgens mij nog te weinig voorkomt in deze samenleving. De overheid doet maar wat en wij hebben ons er bij neer te leggen. En wij noemen ons land dan een democratisch land...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten