woensdag 28 november 2012

Medemens: 10 geboden

De 10 geboden voor een vredig bestaan. De 10 geboden die we hier te horen krijgen worden gezegd door een jong meisje. Op de achtergrond zie je een kind dat vrolijk speelt. Dit geeft al een bepaalde indruk. Het duidt aan dat ook kinderen willen dat er een vredige wereld is. Dat men stopt met ruziemaken en dat iedereen gelukkig is.
Het eerste gebod is al een gebod van waarheid: 'Vertrouw alleen op mij. Hiervoor is het belangrijk dat je mij goed leert kennen.' Je moet de moeite nemen om iemand te leren kennen. Pas dan weet je wie iemand echt is en pas dan kan je je volste vertrouwen hebben in iemand.
'Je mag niemand doden want ik heb iedereen gemaakt naar mijn beeld.' Iedereen is uniek, je moet respect hebben voor iedereen. Iemand doden is iets dat je niet doet. Iedereen heeft het recht op een leven.
Gebod 7: 'Geniet ervan om voor en met elkaar te leven.'
Gebod 10: 'Geniet van wat je hebt en ben hier tevreden mee.' Dit vind ik ook een belangrijk gebod. Tevreden zijn met wie je bent en wat je hebt. Niet steeds meer en meer willen.
Hoewel het niet alle geboden zijn vanuit de christelijke visie, denk ik dat men hier inspiratie heeft gehaald uit de ethiek van de christelijke levensbeschouwing. Deze ethiek is wat aangepast naar de tijd waar we nu in leven. Net zoals mensen beïnvloedt worden door de tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten