woensdag 28 november 2012

Medemens: De sociale omgang

Enkele getuigenissen over de sociale omgang vandaag. Ik denk dat de sociale omgang vandaag enerzijds veel beter kan. Wanneer ik op straat loop, heb ik de neiging om vriendelijk te glimlachen naar andere mensen terwijl ik vaak een hele norse blik terug krijg of zelfs helemaal niets. Alsof ik niet besta. Wanneer ik aan het zebrapad sta te wachten, rijden eerst een heleboel auto's mij voorbij. In de winkel wordt ik niet altijd even vriendelijk behandelt. Denk ik dat dit vroeger beter was? Ja. Ligt dit enkel aan de maatschappij? Neen, ook aan de persoonlijkheid van de mensen, hun opvoeding. Anderzijds zijn er de sociale media zoals Twitter en Facebook. Hier hebben mensen heel veel contact met elkaar hoewel dat niet echt persoonlijk contact is. Ik vind het belangrijk om mensen in het echt te zien, op die manier kan je volgens mij betere gesprekken voeren. Misverstanden worden vermeden en het maakt de relatie beter vind ik.
Ik zou kiezen voor een relationeel personalistische ethiek waarbij mensen goed nadenken over wat goed is en hierbij rekening houden met de verschillende relaties die ze hebben en waarvan ze deel uitmaken. Dit betekent in dit geval dat mensen elkaar een goedendag zouden wensen omdat ze vriendelijk zijn tegen elkaar en elkaar waarderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten