vrijdag 16 november 2012

Zingeving: Wereldjongerendag

Reportage over geloven bij jongeren, de wereldjongerendag.
Ik vind het een goed initiatief om alle jongeren die geloven in God eens samen te roepen. Dit zorgt voor een grote verbondenheid tussen landen, tussen mensen.
In de reportage wordt gezegd dat jongeren vandaag het moeilijk hebben om voor hun geloof uit te komen. Ik denk dat dit wel waar is, jongeren zijn bang om uitgelachen te worden, de sociale druk om erbij te horen is erg groot. Maar ik denk ook dat de verscheidenheid van religies een rol spelen, er zijn zoveel verschillende soorten en voor jongeren is het volgens mij zoeken naar een religie die bij hen past en waarbij ze zich goed voelen.
Ook het misbruik in de kerk wordt aangehaald in de reportage. Hierop kwam een resoluut antwoord: het zijn een aantal personen die geen moreel geweten hebben, het is niet het hele instituut. Dit is volgens mij wel waar maar toch heeft het een grote invloed op jongeren en hun visie op geloof. Het maakt het nog veel moeilijker om uit te komen voor je geloof, het maakt het zelfs moeilijk om te geloven.

Dit kunnen we linken aan de ervaringsdimensie maar ook aan de sociale dimensie. De jongeren komen samen en beleven samen de verbondenheid, met God maar ook met elkaar.

1 opmerking:

  1. Ik vind dat je hier volledig gelijk hebt, Steffie! Door het misbruik in de kerk, is het voor de gelovige jongeren moeilijk om nog te geloven in de kerk. Het tast met andere woorden het geloof aan. Natuurlijk gebeurt dit niet overal.
    De wereldjongerendagen zijn een goed initatief. Op die manier weten de gelovige jongeren, dat ze er niet alleen voor staan. Tijdens die dagen voelen ze zich, volgens mij, nog meer verbonden met de anderen christenen. Maar volgens mij ook met de andere godsdiensten. Het geloof verbindt alle gelovigen met als doel steun bij elkaar te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen