woensdag 28 november 2012

Medemens: Rokers (gekozen casus)

Moeten we blijven investeren in rokers? (artikel)
In het artikel wordt een vergelijking gemaakt van rokers en auto's. Een mooie vergelijking naar mijn mening. Wie zijn auto stuk rijdt, betaalt zelf de kosten. Wie zijn lichaam kapot helpt door roken, daarbij betaalt de maatschappij de kosten. Moeten we dat blijven doen of laten we rokers zelf opdraaien voor hun kosten? Enerzijds zijn de rokers zelf verantwoordelijk voor wat ze hun lichaam aandoen, anderzijds is roken niet zomaar iets waar je in 1 2 3 vanaf geraakt. Ik denk inderdaad het belangrijk is om aan preventie te doen. Jongeren moeten weten waar ze aan beginnen. Maar uiteraard, je bent jong en je wilt een stoer doen. Ik denk dat het een goed idee zou zijn om jongeren kennis te laten maken met mensen die effectief afzien door het roken. Hierdoor krijgen ze een beeld van wat ook hen kan overkomen. Dit kan schokkend zijn maar wel efficiënt. Jongeren denken te vaak 'Dat overkomt mij toch niet' maar ze moeten beseffen dat het hen wel kan overkomen. Ze moeten de gevaren inzien. Leidt dit tot het principe dat de roker zelf moet opdraaien voor zijn kosten? Ik denk dat er nu al genoeg mensen leven die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. We moeten niet nog een nieuwe hoop mensen in die situatie gooien. Het zit nu eenmaal niet in onze aard om mensen aan hun lot over te laten. Onze ethiek zegt dat dit fout is. We moeten proberen goed te doen, niet enkel voor onszelf maar ook voor anderen, anderen helpen. Dat we iedereen kunnen helpen is natuurlijk een illusie. We moeten hier rekening houden met de ethiek van het haalbare. We kunnen slechts streven naar het best menselijk mogelijke. We kunnen niet iedereen helpen maar we moeten ons best doen.

1 opmerking:

  1. Ik vind jouw preventie enorm interessant. De jongeren leren kennis maken met de gevolgen van roken. Ik weet niet of ze het hun gaan aantrekken, maar men kan eens proberen. Ik denk hoe erger de preventie is hoe beter de invloed zal zijn. Ook ben ik het eens dat we de mensen niet aan hun lot kunnen overlaten. Misschien zou het goed zijn om voor elke keer een roker in het ziekenhuis beland voor bv. verstopte aders de kosten naar omhoog te halen. Zodat de roker een signaal krijgt dat hij/zij niet goed bezig is en moet stoppen met roken. Ok ik weet ook wel dat het moeilijk is om te stoppen, maar het lukt met vallen en opstaan. Iemand die zich sterk houdt en ervoor gaat zal er wel vanaf geraken.

    BeantwoordenVerwijderen